המס הורוד - כותרת

אוהבים ללמוד עוד על הכסף שלכם?
בערך פעם בחודש אני כותבת פוסט בנושא, הירשמו כאן כדי לקבל ממני עדכון

חיפוש בבלוג:

פוסטים שקוראים אחרים אהבו:

הצטרפו לדף הפייסבוק:

נמאס לי להיות פראיירית

שיתוף ב facebook
שתף בפייסבוק

מי לא מתבאסת כשמגיע ה-15 לחודש, או כשרואים בתלוש המשכורת כמה מס הכנסה שילמנו?

אמנם המיסים שאנחנו משלמים הם אלו שמקיימים את המדינה, ומאפשרים לנו לחיות כאן, ובכל זאת מעצבן לשלם אותם, בייחוד כשלא ברור לנו עבור מה משלמים. אבל יש עוד מס אחד, מעצבן במיוחד. זה מס שחל רק על חלק מהאוכלוסיה, ליתר דיוק, על 51% מהאוכלוסיה וקוראים לו ה"מס הוורוד". 

כבר הבנו שעולם הקריירה מאתגר יותר עבור נשים – נשים מרוויחות בממוצע פחות מגברים (כתבתי על זה כאן), מקודמות פחות לתפקידים בכירים, חוסכות פחות לפנסיה, עושות הפסקות בקריירה לטובת חופשת לידה וגידול הילדים, ובאופן כללי, נתפסות בשוק העבודה כפחות אטרקטיביות מגברים. 

חוסר השיוויון הזה בלתי נתפס, ואם מוסיפים לזה את "המס הוורוד" שבגללו נשים גם משלמות יותר על מוצרים מסויימים, זה כבר ממש מקומם. 

"המס הוורוד" הוא כינוי לתופעה שבה מוצרים הממותגים יקרים יותר ממוצרים מקבילים המיועדים לגברים. 

במחקר שפורסם ב-2016 ונערך על ידי המחלקה לצרכנות של ניו יורק, נבדקו כמעט 800 מוצרים. במחקר הזה נמצא פער ממוצע של 7% בין המוצרים ה"נשיים" למוצרים "גבריים", לרעת הנשים כמובן. 

זאת אומרת שנשים נפגעות כלכלית פעמיים – פעם אחת בשכר נמוך והזדמנויות קידום מועטות יותר, ופעם שניה בפערי המחירים שמשלמות על מוצרי צריכה. 

אנחנו מכירות את הבדלי המחירים האלו מעולמות היופי – תספורות, טיפולים קוסמטיים, הסרת שיער וכו', כמעט תמיד יקרים יותר לנשים. 

לא פעם תהיתי מדוע יש הבדל במחיר בין תספורת אישה ותספורת לגבר, ומדוע התמחור הוא לא לפי אורך השיער? 

זה ממשיך בביגוד והנעלה, שם פערי המחירים מגיעים למאות אחוזים, וגם במוצרי טיפוח כמו שמפו, סכיני גילוח ודאודורנטים וכמובן. טיול קטן בין המדפים בסופר או בפארם משאיר אותי תמיד פעורת פה לנוכח ההפרשים במחירים. 

המס הורוד על סכיני גילוח
מס וורוד על סכיני גילוי

את המס הוורוד אנחנו משלמות מרגע שנולדנו – צעצועי בנות יעלו יותר, משחת שיניים ברבי או הלו קיטי עולה יותר ממשחת שיניים ספיידרמן, מוצרי הגיינה נשית שעליהם מוציאים אלפי שקלים לאורך חיינו (ומסיבה לא ברורה הם מחוייבים במע"מ, למרות שאינם מותרות), ועוד ועוד. 

מדינת קליפורניה העריכה בשנת 1994 שה"מס הוורוד" מגדיל את הוצאות הנשים ב־1,351 דולר בממוצע לשנה, ובעקבות כך חוקקה ב־1996 מדינת קליפורניה חוק שאוסר על חברות לגבות מחירים שונים על גרסאות מגדריות שונות של אותו מוצר. רוב הנסיונות האחרים לביטול האפליה הזו לא צלחו, ובארץ אין כלל מהלך משמעותי בכיוון, למרות שהמודעות לכך בקרב צרכנים הולכת וגדלה. 

המס הורוד על משחת שיניים לילדים
מס וורוד על משחת שיניים לילדים

לכן, הדרך היחידה לעשות שינוי בנושא הזה היא לגרום לתאגידים הגדולים להבין שאנחנו לא פראייריות. 

  • להצביע ברגלים ולהפסיק לקנות מוצרים הממותגים כ"נשיים".
  • להעדיף את המוצר ה"כחול" והמשתלם יותר. 
  • אם ראית תימחור שונה למוצרים מקבילים, מומלץ להתלונן ברשות להגנת הצרכן על אפלייה במחיר.

מה את אומרת? מתחילות לקנות כחול?

אהבת את הפוסט? יש לך מה להוסיף או להעיר? אשמח לתגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים שקוראים אחרים אהבו לקרוא: