ארבעה גוונים של פיתוי

שיתוף ב facebook
שתף בפייסבוק

כבר כמה ימים אני מתלבטת מה לכתוב על החודש הזה,
חודש נובמבר, שהפך לחודש ההנחות השנתי,
שמצד אחד מעודד צרכנות וקניות עודפות, מה שהפוך לחלוטין לתפיסת עולמי,
ומצד שני, מספק אינספור הזדמנויות לרכוש מוצרים בהנחות משמעותיות,
ואת זה אני דווקא אוהבת. 

 

ההתלבטות היא קשה, והתשובה הקצרה היא, כמו תמיד, איזון ומודעות. 

 

אבל בואו נתחיל ממה זה בכלל החודש הזה. 

הכל התחיל אי שם בשנות ה 50, בארצות הברית של אמריקה הגדולה. יש גרסאות שונות מאין התפתח הנוהג הזה של יום הנחות מטורף למחרת חג ההודיה. 

אחת הגרסאות מספרת על כך שלאחר שנה כמעט שלמה של הפסדים, שנרשמים בספרי החשבונות בצבע אדום, הגיע יום שישי הזה בנובמבר, היום  שלמחרת ה Thanksgiving , ובו אנשים יצאו בהמוניהם לקנות מתנות לכריסמס בהנחות, מה ששינה את צבע הדיו בספרים מאדום לשחור, כלומר מהפסד לרווח, ומאז השתרש השם Black Friday. 

 

לפי גרסה אחרת, במאה ה-19, בתקופת הסחר בעבדים, בעלי האדמות בדרום יכלו לקנות עבדים ביום הזה בהנחה, ומכן מקור השם Black Friday. 

 

לפי גרסה נוספת, מי שטבע את המונח Black Friday היו השוטרים בפילדלפיה, שהשתמשו במונח כדי לתאר את הכאוס שהתרחש ביום שלמחרת חג ההודיה, כאשר המוני קונים ותיירים הציפו את עיר לקראת משחק הפוטבול המפורסם שמתקיים שם כל שנה בין הצבא לנייבי. לא רק שהם לא יכלו לקחת יום חופש באותו יום, אלא נדרשו לעבוד במשמרות ארוכות במיוחד כדי להתמודד עם ההמונים שגדשו את העיר, ובעלי החנויות שניצלו את תנועת התיירים להנחות מפליגות, רק הוסיפו לבלאגן. 

 

קשה לדעת מה הגרסה האמיתית, מה שבטוח זה שזה היום שהתחיל את קדחת הקניות של חודש נובמבר, ואליו הצטרפו גם Cyber Monday , שהוא יום שני שלאחר הסופש של Black Friday, ובשנים האחרונות גם יום הרווקים הסיני, שחל כל שנה ב 11.11, והחג הישראלי הצעיר, ה Shopping.IL. 

 

בחרתי השנה לא לסקור מבצעים או חנויות, אלא לתת כמה טיפים כלליים להתנהלות נבונה בחודש הפיתויים הזה. 

 

 

טיפ מספר 1 – הישארו ממוקדים

=====================

בהרצאות שלי אני מדברת הרבה על הפיתויים שסביבנו, על כמה קל להישאב ולקנות הבטחות. 

למה הבטחות? 

כי זה מה שאנחנו קונים, כשאנחנו מושפעים מפרסומות. 

אם אני קונה ג'ינס של מותג מסויים כי ראיתי פרסומות של דוגמנית מהממת שלובשת אותו, הג'ינס שקניתי מקפל בתוכו הבטחה שאהיה מהממת כמוה. 

אם אני קונה קרם פנים של פרזנטורית בת 70, בעלת עור חלק כמו של בת 20, אני קונה את ההבטחה שאם אשתמש בקרם הזה, גם אני אראה צעירה מגילי. 

 

החודש הזה, על חמשת ימי הסיילים שבו, כולל המון המון פיתויים. הרבה יותר מהרגיל. 

והפעם, לא רק שהג'ינס יהפוך אותי למהממת, הוא גם במחיר מהמם במיוחד. כך שאוכל גם להיות מהממת וגם לא לצאת פראיירית. 

 

כדי לעמוד אל מול הפיתויים הללו ולהשאיר את כרטיס האשראי בכיס צריך אופי חזק במיוחד. 

והאמת? רוב האנשים לא מצליחים לעמוד בזה, ועל כך יעידו הסטטיסטיקות השנתיות שמראות את הגידול במכירות מדי שנה. בשנת 2018 למשל, עליבאבא (הבעלים של אליאקספרס) דיווחה על מכירות של 30.8 מיליארד דולר תוך 24 שעות, ביום הרווקים הסיני, כשכבר בשעה הראשונה הם מכרו במיליארד דולר, והמספרים האלו הולכים וגדלים מדי שנה. 

 

לכן, הטיפ הראשון שלי הוא להגיע ממוקדים

לדעת בדיוק מה רוצים לקנות בימים האלו, לבדוק את המחירים בחודשים הקודמים ולוודא שההנחה באמת משמעותית. 

אנחנו רואים מדי שנה חנויות שמעלות מחירים כשבועיים לפני ימי המבצעים, רק כדי שיוכלו להציע הנחה כביכול משמעותית. 

לכן, אל תתרשמו מאחוזי ההנחה הגבוהים, אלא בדקו האם המחיר הסופי משתלם.

 

 

2. תשאירו את הכסף שלכם בארץ

======================

כבעלת עסק, שגם מייעצת לבעלי עסקים אחרים, אני רואה עד כמה קשה התחרות של עסקים מקומיים אל מול הענקיות הסיניות. המיסים, הרגולציה, עלויות השילוח, עלויות המימון ועוד ועוד, מערימים הוצאות כבדות על יבואנים ויצרנים מקומיים ולכן ההמלצה / בקשה שלי אליכם – ראו בימי ההנחות האלו הזדמנות לתמוך בעסקים מקומיים. 

יש כאן אומנים מדהימים, יוצרים מוכשרים, בעלי עסקים שמוכרים קורסים, ספרים, תבלינים, דבש, מוצרי נייר, טקסטיל, נעליים ועוד ועוד, ומציעים שלל הטבות במהלך נובמבר. 

 

זו ההזדמנות של כולנו לתמוך ולחזק עסקים ישראלים. 

 

 

3. היזהרו מהונאות

=============

מעבר לכך שחודש נובמבר משופע בהנחות וימי מכירה מיוחדים, הוא גם ידוע כחודש עם הרבה מאוד נסיונות הונאה ברשת. 

החל ממיילים שנשלחים אליכם מה"בנק" שלכם או מפייפאל, דרך סמסים מלחיצים וכלה בטלפונים ממתחזים. 

הכלל הראשון הוא לא לתת פרטים למי שמתקשר אליכם – לא מספר תעודת זהות, לא כתובת, ובטח לא פרטי חשבון או אשראי. למי שמתקשר אליכם אמורים להיות כל הפרטים שלכם, והוא לא צריך מכם דבר כדי לזהות אתכם (הרי הוא התקשר…..) 

שנית, אל תאמינו למיילים או סמסים שמזהירים אתכם מפעילות חשודה בחשבון, ואל תלחצו על אף קישור שנמצא בהם. לרוב אלו קישורים שמנסים לגנוב מכם את פרטי ההתחברות שלכם, ולעשות שימוש בפייפאל או בחשבון הבנק שלכם. 

Better be safe than sorry

 

 

4. שימו לב לעלויות הסופיות

==================

 ברכישה מאתרים בחו"ל חשוב מאוד לבדוק את העלות הכוללת של הפריט, כולל עלות המשלוח והמיסים, אם יהיו כאלו. 

יש אתרים שמהם המשלוח חינם, אולם אם עלות הפריט כולל משלוח עולה על 75$ תחוייבו בארץ במע"מ, ואם עלות החבילה מעל 500$, תחוייבו בנוסף גם במכס ובמיסי קניה. החישוב הוא על פי שווי החבילה, לא חשוב כמה פריטים יש בה, ולפי המחיר הסופי שרשום עליה או בחשבונית, כולל משלוח.  

 

 

 

מה דעתכם?
אתם קונים בבלאק פריידי או מעדיפים ימים רגועים יותר?
מאמינים למבצעים?

אם יש לכם מבצע שווה במיוחד לחודש נובמבר, 
מוזמנים לשים קישור בתגובה 

 
אהבת את הפוסט? יש לך מה להוסיף או להעיר? אשמח לתגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים שקוראים אחרים אהבו לקרוא:

Call Now Button